2002-09-20--22 FESTIVAL: Robodock #5 "Alternation" (RoboSapiens)

Watch a video-impressions of the show of The Free Radicals here

======================

 

watch the official documentary here
 

watch a compilation of 4 reports from LeptomaiaTeleVision collective here

view a photo-impression here
 

 

=========================

Article in De Volkskrant:

(english below)

Als brommende gamalans zingen de schoorstenen

De vijfde editie van het Robodock festival is waarschijnlijk de laatste op het ADM-terrein in Amsterdam. Het magische maatschappij-kritische houtje-touwtje-Lowlands gaat op zoek naar een andere vrijplaats....

Van onze verslaggever Pablo Cabenda  

21 september 2002, 00:00

Ze dachten dat het onweerde. Tot aan de overkant van De Nieuwe Meer in Amsterdam konden automobilisten het gedonder horen, met de raampjes dicht én de autoradio aan. Maar wie naar buiten keek, zag alleen een stralende hemel.

De onheilspellende geluiden kwamen dan ook niet uit de lucht, maar van zo'n tien kilometer verderop. Want in 1993 maakte het Large Hot Pipe Organ van Bastiaan Maris, met toen nog maar drie orgelpijpen, zijn eerste 'testrit'. Nu is het (waarschijnlijk) grootste orgel ter wereld met zijn twintig gestemde stalen pijpen, elf ton aan gewicht en zijn letterlijk explosieve geluid nóg krachtiger. Donderdag sneuvelden al bij het inspelen een paar ramen op het Amsterdamse ADM terrein. Het gracieuze gevaarte staat als een sluimerend vulkaan te wachten op zijn eerste recital. Tegen de nachtelijke hemel van het westelijke havengebied tekenen de orgelpijpen zich af. Een schoorstenenlandschap, met als zenuwcentrum drie beeldschermen en een softwarepakket dat uitrekent in welke verhouding en wanneer het propaanmengsel in de pijpen ontploft. Het Large Hot Pipe Organ is één van de hoogtepunten van het Robodock festival. Geestelijk vader Maris heeft 'vaak naar fabrieken geluisterd'. Hij probeert de schoonheid van industriële geluiden over te brengen door ze uit hun context te halen. En hoe klinkt het als schoorstenen zingen? Als brommende gamelanmuziek, minimal music met maximale middelen. Percussieve doffe knallen met opstijgende rook en steekvlammen én applaus na elk liedje. Dat alles tot stand gebracht met hergebruikt materiaal. Want daar gaat het bij het Robodock festival óók om. Het zoveel mogelijk recyclen van grondstoffen en het promoten van biologisch eten.

Voor het vijfde jaar is het festival op het gekraakte ADM terrein in het Amsterdamse westelijke havengebied een showcase van wat in de (voormalige) vrijplaatsen in Amsterdam en de rest van Europa aan kunstzinnigs en nuttigs wordt gemaakt. Poëtisch Spektakeltheater van TUIG!, kolder van de Poolse theatergroep Teatr Novogo Fronta of een keur aan vegetarische happen die gastronomisch en moreel goed vallen.

In een tent kijkt een handjevol bezoekers op de grond naar videoclips. Niets bijzonders? Dacht het wel, want het Groovy Movie theater is een mobiel theater aangedreven door zonne-energie. Het past helemaal in wat het persbericht streng noemt 'de sociaalmaatschappelijke, culturele, innovatieve en educatieve functie' van het festival. Wat de uit de Engelse krakersscene afkomstige band Chumbawamba vertaalt in agitpop over George W. Gedenkwaardige songregel: 'I wouldn't piss on you if you were on fire.'

Maar het is de vraag hoe lang dit magische maatschappijkritische houtje-touwtje-Lowlands in deze vorm kan blijven bestaan. Organisator Maik ter Veer weet dat de eigenaar het terrein wil verkopen. En daarmee verliest Amsterdam volgens Ter Veer zijn enige echte culturele vrijplaats. In plaats van te wachten tot het ADM wordt ontruimd, kijkt de organisatie al om naar een andere plek. Robodock is volgend jaar in elk geval uitgenodigd voor de Wereldhavendagen in de Rotterdamse haven. Ter Veer heeft er niettemin 100 procent vertrouwen in dat de gemeente een nieuwe plek vindt voor de bewoners van het ADM terrein en het Robodock festival. Wellicht kan een van de vele leegstaande kantoren aan de rand van de stad uitkomst bieden. Wethouder Belliot komt in elk geval een kijkje nemen. Heel, heel misschien heeft ze op grote afstand de urgente bromtonen van het grootste orgel ter wereld al gehoord.

                                                                                         ================